Hanne Andersen

Hanne Andersen

Stresscoach, socialrådgiver & uddannelses-erhervsvejleder

60 87 47 60
hanne@tankliv.dk
facebook.com/TankLiv
@TankLiv
CVR:35 06 60 39

Når stress gør os syge

Skrevet Torsdag d. 16 September 2021 af Hanne Andersen

Videnskabsmanden ,cellebiolog Bruce Lipton, som har skrevet bogen “Intelligente Celler”, 

mener, at 95 - 98 % af samtlige sygdomme i verden skyldes stress og social arv.

Vi kopierer vores forældre, og også ofte deres sygdomme. 

Bruce Lipton har bevist at vores tanker endda ændrer vores geners udtryk.

 

Stress er mange ting og bekymringer er stress!!! 

 

Bekymringer for

 

Der er mange måder vi kan stresse på. Men den vigtigste af alle parametre er:

Når vi på et helt dybt plan, er bange for, at blive ekskluderet fra “vores flok”

 

Det kan være, når vi er under uddannelse og ikke klarer os så godt

Det kan være, at man ikke kom med på fodboldholdet

Det kan være, at der foregår omstruktureringer og fyringsrunder på arbejdet

 

 

Stress er relateret til nogle følelser, som vi ikke er så gode til at give udtryk for. 

For vi har jo lært, at holde vores følelser for os selv.

 

Mange mennesker bliver derfor indebrændte og bitre over, at de ikke kan udtrykke, hvad andre gør ved dem eller, at de føler manglende succes i livet. 

 

Mange af disse følelser ender som, stress, angst, lavt selvværd, manglende kærlighed, ikke at føle sig forstået, ked-af-det-hed, vrede, sorg, svigt, had, nag etc., som alt i alt skaber en fysisk indre kemisk proces af rastløshed, uro og anspændthed. 

 

Hvad sker der i kroppen under stress?

Stressresponsen en urgammel funktion, udløst af Amygdala og, som SKAL opstå, når vi føler os truede.

 

- Sanserne skærpes (syn, hørelse, lugt og smag)

- Hjerterytmen øges og åndedrættet bliver hurtigere 

- Musklerne spændes (klar til kamp eller flugt)

- Fordøjelsen standses og man får kolde hænder og fødder  

      (ressourcerne prioriteres til musklerne)

 

Står stressen på i længere tid, vil sanserne være påvirket. F.eks bliver vi generet af lyset eller lugte.  Maden kan være for stærk og lyde for høje. Der er endda nogen, som mærker elektro-smog fra elektriske apparater m.m.

Hjerterytmen bliver forstyrret og lægger an til forhøjet blodtryk

Hurtig respiration kan give svimmelhed og tørhed i slimhinderne. Og så man er lettere modtagelig for f.eks luftbårne allergener mm.

At være anspændt i musklerne i længere tid, slider på både muskler og led, som igen lægger an til slidgigt m.m. 

Når fordøjelsen går i stå, giver det forstoppelse, som igen kan medføre mave/tarmproblemer.

 

Men heldigvis er kroppen skabt til at genskabe sig selv. 

Hvert eneste øjeblik genskabes cellerne i kroppen. Men det kræver, at du lader den gøre sit arbejde. Dels gennem hvile og dels gennem den måde, vi er i verden på. Altså tanker og følelser.

 

Logik: Er du glad, og ser afslappet på tilværelsen, skaber kroppen energi og regenererer bedre. Er du ked at det, vil kroppen miste sin energi. Er det så ikke følelser som styrer? 

 

Lægevidenskaben har gjort store fremskridt og kan teknisk meget godt, men her tales aldrig om følelser, det er den ikke gearet til. Og der jo ingen penge i følelser! 

 

Hvis du brækker et ben, kan det sættes sammen og du får gips på. 

Gipsen sørger for, at du holder det i ro, mens det helt AF SIG SELV. heler op, indefra. 

 

Jamen, hvad skal vi gøre ved det?

Der skal hvile til, at kroppen kan restituere sig. 

Først og fremmest, når vi sover. Søvnen er den allervigtigste.

 

I løbet af dagen opbygger hjernen en slags “giftstof”, som hedder Adenosin. 

 

Når du er vågen, stiger koncentrationen af adenosin i den basale forhjerne og hippocampus. Adenosin virker på fire forskellige kendte receptorer i centralnervesystemet med et væld af generelt afslappende effekter i hele kroppen. 

Så det er altså det, vi mærker som et søvnpres i hovedet, når dagen er omme. 

 

Får man for lidt søvn, vil hjernen,  kun delvist , skille sig af med giften. 

Mange mennesker lider af søvnbesvær. Og det er på den lange bane usundt. 

 

Og så er det ikke nok at sove længe om lørdagen, hvis man ugen igennem, har fået for lidt søvn. 

Det er time for time, ud og ind af søvnbanken, hvert døgn!

 

De mennesker, som søger hjælp her, til at få stressen ud af kroppen, foruden en god nats søvn, også anbefalet at anvende en meditationsform, kaldet PNN- MEDITATION,  som udføres to gange en halv time daglig. 

Denne meditative teknik, er guidet, og vil,når den anvendes rigtigt, hjælpe dig med, at få balance i stresshormonerne, så du kan holde dig sund og rask. 
to gange en halv times meditation, svarer for kroppens kemi,  til en hel nats søvn.

 

Den er meget let at anvende, men kræver selvfølgelig, at man gør det.

Pt findes den på en CD, som man kan overføre til sin telefon. Men inden længe vil den også kunne tilbydes som lydfil. 

Man får selvfølgelig altid en grundig instruktion. 

 

Så, når  videnskabsmanden,cellebiolog Bruce Lipton, påstår, at 95 - 98 % af samtlige sygdomme i verden skyldes stress og har bevist at vores tanker endda ændrer vores geners udtryk, så må det være på tide, at lægevidenskaben tager dette til sig og ikke kun symptombehandler.


Podcast

Skrevet Mandag d. 22 Marts 2021 af Hanne Andersen


Forleden blev jeg interviewet af forfatter Lone Rytsel. 
Vi kom ind på, både min egen faglige- , men også min personlige baggrund for at jeg i dag beskæftiger mig med  de konsekvenser stress har for folkesundheden. 
Du kan

7 år - JEG HAR NYDT HELE TUREN

Skrevet Lørdag d. 31 Oktober 2020 af Hanne Andersen

Et lile historisk tilbageblik.


Gennem mange år som socialrådgiver, arbejdede jeg med sygemeldte voksne og anbragte unge, med særlige behov.
 
I mine stillingsbeskrivelser var formålet, at rådgive og vejlede den enkelte om sine muligheder på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet, og beskrive de hensyn, der skulle til for at opnå at blive selvforsørgelse. 
 
Jeg har været  "inviteret indenfor" i mange medmenneskers liv og... Læs mere

ATTER ÅBEN INDIVIDUEL STRESSCOACHING 20.4.2020

Skrevet Søndag d. 19 April 2020 af Hanne Andersen

Efter en ufrivillig pause, og vi åbner lige så stille op igen.
Så nu har du igen mulighed for at få individuel stresscoaching fra mandag den 20.4.2020.
 
Stresscoaching adskiller sig fra klassisk coaching ved, at du i starten får undervisning i, hvordan stress påvirker os bpde fysisk og psykisk.
 
Vidste du f.eks, at... Læs mere

Nyt kursus fra uge 8

Skrevet Tirsdag d. 21 Januar 2020 af Hanne Andersen

DIT LIV – DIN SUNDHED 
For dig, der vil tage ansvar for eget liv
 
Kunne du tænke dig at lære, hvordan stress bærer ansvaret for vores helbred
Kunne du tænke dig, at stress og angst, ikke længere skal styre dit liv 
Kunne du tænke dig at lære om META-SUNDHED. En biologisk forklaring på symptomer
Kunne du tænke dig at lære,... Læs mere