Hanne Andersen

Hanne Andersen

Stresscoach, socialrådgiver & uddannelses-erhervsvejleder

60 87 47 60
hanne@tankliv.dk
facebook.com/TankLiv
@TankLiv
CVR:35 06 60 39

GODT NYT ÅRS FORSÆT

Skrevet Søndag d. 8 Januar 2017 af Hanne Andersen

Hvert år til nytår vælger mange at lave sig et nytårsforsæt. En slags vigtige beslutninger om, hvordan man gennem sine egne valg, i det kommende år, vil forbedre det ene eller andet i sit liv.
Traditionelle nytårsforsætter går ofte i opløsninger , allerede efter kort tid ( kun 8 procent holder dem, ifølge Forbes Magazine).
Næsten ingen, forestiller jeg mig, har som nytårsforsæt, om at forbedre deres gener.

At det er muligt kan måske lyde mystisk. Vi har jo lært, at de specifikke gener, vi er født med forbliver den samme i hele ens levetid. Eller gør de? Hvad hvis nu, du får fortalt, at dette er en sandhed med modifikationer !
Aktiviteten af ​​dine gener varierer nemlig betydeligt. Ikke bare fra år til år, men også fra minut til minut. En genetisk udredning af to enæggede/identiske tvillinger er jo den samme ved fødslen, men ser meget anderledes ud efter fx 70 års alderen og også før. På et tidspunkt er deres gener ikke længere mere ens, end to søskende, der ikke er enæggede/identiske tvillinger.

Det omgivende miljø og det vi udsættes eller udsætter os for i dagligdagen, har ifølge nyere forskning stor betydning for vores gen-aktivitet. F.eks ved man idag, at en god nats søvn er  knyttet til at leve længere. Det er ikke bare et tegn på at levetiden er bundet til at vi er udhvilet, det er også tegn på, at god søvn påvirker vores hormonbalance og vores celle regulering.
Begge er knyttet til gen-aktivitet. 
I virkeligheden sender alt, hvad du siger, tænker eller gør, et budskab, der bliver modtaget af hver eneste celle på det genetiske niveau. 
Så, det gamle billede af gener som nogle faste, statiske ting er blevet radikalt ændret!
Dit genetiske materiale er aktivt og meget lydhør overfor tanker, følelser, adfærd og miljø.

Skal dit nytårsforsæt være til gavn for dine gener?
I praksis  kommunikerer din livsstil altså direkte med din krops genetiske aktivitet. Hvad betyder det for det nye år og hvad kan du så gøre? 
Her er flere ting:
1. Se, hver dag som en feedback-sløjfe, hvor de positive input bør være større end de negative input. Ikke bare sådan noget med at rende rundt og være "lalleglad".
Positive input skal forstås helt bredt.

Det omfatter både at spise økologiske, naturlige fødevarer og dyrke positive følelser. 
2. At gøre ting,der gør dig glad og lykkelig er lige så vigtigt i løbet af dagen som at få din arbejdsbyrde gjort.
3. Tilføj stilhed til din livsstil, det gavner dine celler. Få mere tid til at være alene og stille.
4. Leg mere, værdsæt skønhed, og kommuniker personligt med mennesker tættest på dig.
5. Følg din krops naturlige rytmer, herunder kun at spise, når du er sulten, drik når du er tørstig, men dæk dine bassale behov, når de opstår og gå i seng, når du er træt stedet for at brænde helt ud til midnat hver dag.
6. Reducer din stress. Stress reduktion bliver værdsat helt nede på celleniveau. Det vil sige, at hvis du befinder dig i en stressende situation, så gå væk, så snart du kan, finde et roligt sted, og vend tilbage, når der er ro på.
7. Udvid din bevidsthed gennem meditation. Der er i dag evidens for, at meditations indvirken på hjernens limbiske system, har langt flere fordele end de dokumenterede fysiske.

 

EPIGENETIK er et nyt og voksende forskningsområde. Epigenetik er studiet af det epigene. Dvs. den komplekse kappe af proteiner, der omgiver dit DNA. 
Det er heri, forskellige gener tændes og slukkes. I de kommende år, er der iværksat en række forskningsprojekter til at afsløre, hvor dybt en person kan påvirke aktiviteten af ​​sine individuelle genom-resultater. Og lur mig, det ser hidtil meget lovende ud.

Denne nye opfattelse giver os mulighed for at se, hvordan positive livsstilsændringer, som meditation, stress reduktion, god søvn, afbalanceret kost og moderat motion har af gavnlig effekt hele vejen ned til det genetiske niveau. Men indenfor en meget kort periode, vil vi opdage, at en positiv livsstil ændrer aktiviteten af ​​ca 500 gener, ifølge resultaterne af Dr. Dean Ornish, som er mangeårig mester i livsstil.
Så, hvis dit nytårsforsæt handler om, at være god ved dig selv i 2017, er der noget at hente i at være god ved dine gener. Ikke kun for din egen skyld, men også for de kommende generationer, idet forskningen viser, at du ikke kun videregiver din biologiske arvemasse, men også, hvordan  adfærdsmæssige ændringer gives videre til den næste generation, gennem den såkaldte "bløde" arv. 

Selvom de gener et barn modtager fra sin mor og far er faste, kan begivenheder, der ændrede forældrenes epigene miljø (enten positive eller negative hændelser) videregives uden at ændre genomet, kun dets aktivitet.
Ingen har endnu helt vist, hvor meget eller lidt vores adfærd påvirker vore børn- og efterkommeres gener i de kommende generationer. Men vi ved allerede, at gode og dårlige vaner går i arv ved, at børn tidligt lærer ved at efterligne.

En anden forskningsprogram fra Chopra Center viser, at meditation specifikt ændrer din genetiske aktivitet, næsten øjeblikkeligt, hvilket modvirker den tro, at det tager mange års åndelig praksis at skabe meningsfuld forandring. 
Navnlig meditation øger niveauerne af et protein kaldet telomerase, som har været knyttet til bremse aldringsprocessen i cellerne.Det faktum, at en simpel adfærdsændring virker så hurtigt og dybt er meget gode nyheder for alle os, der gennem nogen tid har talt for sind-krop-forbindelsen. Videnskaben har bevæget sig fra en skeptisk holdning om sind og krop til validering på det dybeste fysiologiske niveau.
2017 er altså et godt tidspunkt at tage et nyt skridt i forhold til din livsstil.
At se positive forandringer, ikke blot som noget, der er godt for dig, men som noget helt afgørende for din genetiske fremtid. Der findes vel næppe en stærkere motivation for at gøre det og faktisk holde det.
Se mere på: http://www.choprafoundation.org/http://www.choprafoundation.org/

Der findes en lang række meditations skoler og redskaber, som sikkert er gode hver for sig.

Mit bedste bud på et meget effektivt meditationsværktøj på dansk er PNN-Meditation, som er guidet og meget let at gå til. PNN står for Psyko-Neuralt-Netværk. Den fås på en CD og koster kun kr 130,- og kan købes hos udgiveren Holistica-Medica.dk  eller her hos mig: info@tankliv.dk

PNN-Meditation skal, for at du får det bedste  resultat, indgå i din daglige rutine 2x1/2 time, hvor dens afspænding af krop og sind er udviklet efter de principper, der er nævnt i artiklen om nyeste forskning indenfor epigenetikken. Og ikke uden et glimt i øjet, er CD'ens undertitel: "Vejen til Ungdommens Kilde"