Hanne Andersen

Hanne Andersen

Stresscoach, socialrådgiver & uddannelses-erhervsvejleder

60 87 47 60
hanne@tankliv.dk
facebook.com/TankLiv
@TankLiv
CVR:35 06 60 39

Derfor virker PNN meditation

Skrevet Torsdag d. 11 December 2014 af Hanne Andersen

- køb CD'en her for kun kr 130,-

PNN-meditation er en guidet meditationsform, som jeg anbefaler.

Ikke kun til at mindske dine stresssymptomer, men også til forbedring af din samlede koncentration, indlæring, bevidsthed og sansning. 

PNN - Meditation bliver, ikke uden grund, kaldt " Vejen til ungdommens kilde"

 

Talrige undersøgelser indikerer, at der er både fysiologiske og psykologiske fordele ved meditation. Og nu er det endnu engang dokumenteret. 

 

Den seneste kommer fra Harvard University.

En otte ugers undersøgelse foretaget af Harvard forskere på Massachusetts General Hospital (MGH) har fundet, at meditation, ikke kun giver dig den nødvendige afspænding her og nu, men bogstaveligt talt genopbygger hjernens grå stof. Og det endda på bare otte uger.

 

Undersøgelsen blev foretaget, for at dokumentere meditations ændringer i hjernens grå substans og virkning over tid af Sara Lazar, som er MGH Psychiatric Neuroimaging Research Program og Harvard Medical School Instructor i psykologi.

Meditationspraksis er forbundet  med en følelse af fred og fysisk afslapning og er endda ved flere og flere lægelige undersøgelser hævdet, også at give kognitive og psykologiske fordele, der fortsætter i løbet af dagen.

 

Undersøgelsen viser, at det er nogle ændringer i hjernens struktur, som ligger til grund for de rapporterede forbedringer og, at folk ikke bare føler sig bedre tlpas fordi de bruger tid til afslappelse. 

 

Undersøgelsen, som involverede magnetisk resonans billeder (MRI) af hjernen på 16 deltagere i studiet, to uger forud for undersøgelsen. MRI billeder af deltagerne blev også taget efter undersøgelsen var afsluttet.

 

Analysen af ​​MR-billeder, som fokuserede på de områder, hvor meditation-associerede forskelle blev set i tidligere undersøgelser, fandt øget grå substans tæthed i hippocampus, der vides at være vigtige for indlæring og hukommelse og i konstruktioner, der er forbundet med selvbevidsthed, medfølelse og fordybelse.

 

Undersøgelsens deltagere praktiserede meditation hver dag i ca. 30 minutter. Denne praksis omfattede fokus på lydoptagelser for guidet meditation, ikke-fordømmende bevidsthed om sansninger, følelser og sindstilstand.

 

Undersøgelsen konkluderer således det fascinerende, at man nu kan se hjernens plasticitet ved praktisering af meditation og ikke mindst bekræfte, hvordan vi selv kan spille en aktiv rolle i at ændre hjernen og på denne måde øge vores velfærd og livskvalitet.

 

Andre undersøgelser i forskellige patientpopulationer har vist, at meditation kan yde os betydelige forbedringer på en række symptomer, og det undersøges nu, hvilke underliggende mekanismer i hjernen, der fremmer denne ændring

(Kilde: Britta Hölzel, forfatter og stipendiat på MGH og Giessen Universitet i Tyskland